Det er let at holde op – men svært ikke at falde i!

Der er mange gode grunde til rygestop, både for dig og dem omkring dig.
Hvert år dør 13.000 danskere af en sygdom, der har med rygning at gøre – rygning er skyld i hvert femte dødsfald i Danmark.

Akupunktur er en god hjælp til at skodde cigaretten for sidste gang

Ved brug af akupunktur slukkes den fysiske trang til rygning. Dit humør stabiliseres under afvænningen, hvilket betyder, at du ikke har behov for at trøstespise, og vægten bliver lettere at holde.

Foreningen Praktiserende Akupunktører har lavet en mindre undersøgelse af 42 klienters erfaringer med akupunkturbehandling i forbindelse med rygeafvænning. Tre måneder efter behandling var 38 stadig røgfri. Undersøgelsen bekræfter det, mange behandlere og klienter allerede har erfaret, nemlig at de små nåle kan gøre en forskel for den, der ønsker at slippe af med trangen til tobak.

Effekten af nåle erstatter effekten af nikotin

Nikotin påvirker vores krop ved at accelerere de fysiske processer. Puls og blodtryk stiger, tarmfunktion og stofskiftet stiger, og humøret bliver bedre. Dette er dog en stakket frist. Efter max 4 timer aftager denne virkning, og den modsatte effekt indfinder sig.

Afhængighed af tobak er afhængighed af nikotin. Nikotin er et af de mest vanedannende stoffer, vi kender. Når man stopper med at indtage nikotin, skabes der en ubalance i kroppens nervesystem i op til en måned – og det kan føles som meget lang tid at holde igen.

Her kan akupunkturen hjælpe dig ved at skabe balance i dit nervesystem, så humøret ikke daler, og kroppen ikke går i stå.

Behandlingen

Akupunktøren sætter små nåle i øret, der med sin virkning sørger for at erstatte nikotinens effekt. Disse sidder i op til 10 dage og kan ikke mærkes. Nålene giver et godt resultat, da de sørger for, at der konstant gives signaler til kroppen. Efter behandlingen kan du godt have lyst til at tage en smøg et par dage, men du har ingen abstinenser.

Det er vigtigt at være motiveret, når du skal stoppe med at ryge. Akupunktøren kan hjælpe dig af med abstinenserne, men vanen er en faktor, man ikke må glemme. Mod vanen hjælper nålene ikke.

Det er vigtigt for effekten af behandlingen, at man ikke har røget eller drukket kaffe i 6-8 timer før.

Du skal regne med 1-3 behandlinger

 

Gode råd før rygestop!

  • Vær afklaret
  • Planlæg gerne dit rygestop, så det falder på en fridag.
  • 2-3 uger inden dit rygestop kan du nedsætte dit cigaretforbrug ved: 1. ikke at ryge i andres selskab 2. ikke at lave noget, mens du ryger, dvs ikke læse eller tale i telefon osv. Dette gør, at du reelt kun ryger det, du har behov for.
  • Skriv dine grunde ned for at stoppe med at ryge. Formuler en positiv sætning, du kan bruge i den svære tid. En sætning, du kan tage frem, der minder dig om dit mål og vigtigheden af det projekt, du er i gang med.

Gode råd under rygestop!

  • Tag din familie med i projektet. Forkæl dig selv og dine nærmeste som belønning for dit gode projekt.
  • Brug din sætning, som minder dig om grunden til dit rygestop. Sig den 10 gange, når du vågner, og lige før du går i seng. Og tag den frem, hvis du føler dig fristet.
  • Husk at trangen til at ryge kun varer 2-4 minutter ad gangen.
  • Afled din opmærksomhed, hvis trangen trænger sig på.
  • Undgå så vidt muligt at sætte dig i situationer, hvor du får lyst til at ryge.

Hvem bør ikke holde op med at ryge? 

Mennesker, der er diagnosticeret depressive, bør nøje overveje et rygestop, da depressionen kan forværres. Ældre og folk på hjertemedicin bør kontakte lægen umiddelbart efter for evt at få korrigeret dosis på hjertemedicin. Tidligere misbrugere bør ligeledes overveje nøje, om de er klar til endnu en udfordring.

 

Ring og bestil tid på 25 11 45 41