Kæbe- og tungeøvelser

Home/Klinikken/Øvelser/Kæbe- og tungeøvelser

Kæbe- og tungeøvelser

Formål:

Øvelserne vil afspænde tungemusklen, således at de symptomer, tungespændingerne forårsager, kan forsvinde eller bedres.

Tungespændingerne hænger sammen med spændinger i nakken, i kæben med hårdt sammenbid. Kæbespændinger kan forstyrre dine øjne og forårsage muskelspændinger i hele kroppen – især langs rygsøjlen.

Tungestræk:

  1. Slip underkæben; før den afspændt fra side til side 10-20 gange.
  2. Åbn munden, hold underkæben i ro, stræk tungen så langt ud som muligt – du skal forsøge at berøre tænder og læber med tungen så lidt som muligt og helst slet ikke.
    Slap samtidig af i nakke og skuldre, så tungen gør arbejdet.
    Stræk tungen frem 40 gange, uden at kæben arbejder med – mærk evt. med fingrene, om den følger med – så kæbeleddet ikke overbelastes.
  3. Samme øvelse som nr. 2, før blot tungen op mod næsen 20 gange for at afspænde dens underside – stadig uden at berøre læberne. Slap af i nakke og skuldre og hold underkæben i ro – mærk evt. med fingrene.
  4. Før tungen rundt mellem læber og tænder (slik dine tænder) både i under- og overmund. Begynd f. eks. ved bageste tand i højre overkæbe; slik rundt til bageste tand i venstre overkæbe. Før tungen ned til bageste tand i venstre underkæbe og slik rund til bageste tand i højre underkæbe osv.
    40 gange hver vej.

Husk at formålet er en afspændt kæbemuskulatur så giv dig god tid og jap ikke.

Alle 4 øvelser udføres optimalt 4-5 gange dagligt, til symptomerne er væk (min 2 mdr.). Jo bedre, du er til at få lavet dine øvelser, desto hurtigere vil du mærke et resultat.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

 

Hør mere om vores behandlinger og bliv underrettet som den første, når vi får nye behandlere, indfører nye behandlingsmetoder eller der kommer gode tilbud.

Du er hermed tilmeldt!