Øjenøvelser

Formål:

Øjenøvelserne vil afspænde øjenmusklerne, så de har ens tonus/spænding.

Hvis en øjenmuskel er mere spændt i én side, vil den forskyde øjets stilling, hvilket har konsekvenser for kroppens holdning og de informationer, øjet modtager. Øjenøvelserne skal udføres stående, siddende eller liggende.

Øjenøvelse: Muskeltræning:

  1. Hold en blyant i øjenhøjde 30 cm foran næseroden. Fokuser på toppen af blyanten og før den ind mod næseroden, så længe du stadig ser den uden at se dobbelt. Hold den 1 sekund dér og før den så helt ind mod næseroden.
    Det gentages i 1 minut.
  2. Før nu blyanten til højre, så længe du kan se den uden at se dobbelt, og herefter til venstre. Før blyanten fra den ene side til den anden i 1 min.
  3. Før til sidst blyanten rundt i cirkler på max. 15 cm i diameter, 30 cm fra ansigtet, med cirklens underste kant ud for næsen.
    Hold fokus i 1 minut rundt mod højre og 1 minut rundt mod venstre.

Gå stille til værks – begynd med at træne i 15 sek. og øg langsomt tiden. Du kan blive en smule ør og træt i hovedet.

Jo oftere du udfører øvelserne, desto hurtigere fjernes symptomerne.

Det er almindeligt at sove mere og dybere i starten, indtil du er udhvilet. Herefter får du mere energi, sover bedre og er mindre ør/ustabil/svimmel.

Samarbejdet mellem hjernehalvdelene genoptrænes ved disse øvelser – det har en positiv effekt på din koncentration og hukommelse.

Øjenøvelse: Samsyn:

Fokusér på et punkt langt væk.
Stræk venstre arm og løft din pegefinger.
Hold højre pegefinger midt mellem venstre pegefinger og næseroden.
Fokusér på højre finger; du skal kunne ane venstre finger dobbelt, og højre finger skal ses skarpt og være midt mellem de to aftegninger af venstre finger.
Skift fokus mellem fjerneste punkt, venstre og højre finger.
Hvert punkt skal stå skarpt, inden du flytter fokus.

 

1

 

 

 

 

Udføres ca. 1 minut, i starten måske kortere tid.

Alle tre punkter skal være på linje.

 

 

Øjenøvelse: Lateralitet:

Placer en blyant 15 cm fra næseroden; fokusér på spidsen. 2

Drej langsomt hovedet fra side til side – se spidsen skarpt.

Bliv inden for næsens bue, så du hele tiden bruger begge øjne.

Udføres 1 minut.