Kæbe- og tungeøvelser

Formål:

Øvelserne vil afspænde tungemusklen, således at de symptomer, tungespændingerne forårsager, kan forsvinde eller bedres.

Tungespændingerne hænger sammen med spændinger i nakken, i kæben med hårdt sammenbid. Kæbespændinger kan forstyrre dine øjne og forårsage muskelspændinger i hele kroppen – især langs rygsøjlen.

Tungestræk:

  1. Slip underkæben; før den afspændt fra side til side 10-20 gange.
  2. Åbn munden, hold underkæben i ro, stræk tungen så langt ud som muligt – du skal forsøge at berøre tænder og læber med tungen så lidt som muligt og helst slet ikke.
    Slap samtidig af i nakke og skuldre, så tungen gør arbejdet.
    Stræk tungen frem 40 gange, uden at kæben arbejder med – mærk evt. med fingrene, om den følger med – så kæbeleddet ikke overbelastes.
  3. Samme øvelse som nr. 2, før blot tungen op mod næsen 20 gange for at afspænde dens underside – stadig uden at berøre læberne. Slap af i nakke og skuldre og hold underkæben i ro – mærk evt. med fingrene.
  4. Før tungen rundt mellem læber og tænder (slik dine tænder) både i under- og overmund. Begynd f. eks. ved bageste tand i højre overkæbe; slik rundt til bageste tand i venstre overkæbe. Før tungen ned til bageste tand i venstre underkæbe og slik rund til bageste tand i højre underkæbe osv.
    40 gange hver vej.

Husk at formålet er en afspændt kæbemuskulatur så giv dig god tid og jap ikke.

Alle 4 øvelser udføres optimalt 4-5 gange dagligt, til symptomerne er væk (min 2 mdr.). Jo bedre, du er til at få lavet dine øvelser, desto hurtigere vil du mærke et resultat.