Kæbemassage & afspændingsøvelser

Formål:

At afspænde kæbemuskulaturen og gøre kæbeleddet mere fleksibelt og åbent.

  1. Åbn munden og læg fingrene mod hagen.
    Træk roligt, men fast nedad i hagen og arbejd samtidig med at lukke munden langsomt, altså den modsatrettede øvelse. Gør det i ca. 10 sek.
  2. Luk munden, uden at der er kontakt mellem tænderne. Du skal stadig have fingrene på din hage, men du skal nu lægge presset fra dine tommelfinger under hagen og opad. Åbn munden langsomt. Igen modsatrettet øvelse.
    Gør det i ca. 10 sek. Lav øvelse 1 og derefter øvelse 2. Gentages 5 gange.

 

  1. Åben din mund og læg din pegefinger ind på ”seglet”, der er mellem bageste kindtand i overmunden og undermund.
    Kør fingeren oppefra og ned af ”seglet” til bageste kindtand i undermunden.
    Gentages 5-10 gange i hver side af mundhulen.
  2. Pres/massér på ydersiden af gummerne. Du skal op over tandkanten.
    Gør dette langs tænderne hele vejen fra forreste tand til bageste tand i hver side. Pres let masserende fra punkt til punkt. Gentages 3 gange.
    Det giver mest effekt på overkæben.
  3. Før tungen rundt mellem læber og tænder (slik dine tænder) både i under- og overmund. Begynd f. eks. ved bageste tand i højre overkæbe; slik rundt til bageste tand i venstre overkæbe. Før tungen ned til bageste tand i venstre underkæbe og slik rund til bageste tand i højre underkæbe osv.
    40 gange hver vej.

 

Alle øvelserne udføres dagligt.