Hjælp til selvhjælp med akupressur

Jeg bliver tit spurgt om, hvad man selv kan gøre for at styrke sundheden, lindre smerter, forkølelse m.m. Det glæder mig, for det er vigtigt, at man er aktiv i sin egen helbredelse.

Til at supplere sund kost, motion, kosttilskud, gode oplevelser og hvad du ellers gør af gode ting for dig selv, kan du trykke og massere forskellige punkter og zoner i ansigtet og på kroppen. Dette kaldes akupressur eller zoneterapi.

Når du trykker på punkterne, er det vigtigt, at det kun gør “behageligt” ondt.

Jeg giver her råd til, hvordan du selv kan finde og bruge trykpunkter, som er vigtige ved forkølelse og betændelse samt selvhjælp mod kvalme og køresyge.

Bihulebetændelse & forkølelse

Bihulebetændelse i pande eller kæber, forkølelser, irriterede slimhinder i næse og øjne kan tit afhjælpes ved tryk på bestemte punkter i ansigtet. Hvert punkt skal trykkes på eller masseres i 10–15 sekunder.

  1. Begynd med at trykke med tommelfingeren, hvor øjenbrynene mødes på hver side af næsebenet.
  2. Derefter trykker du med pegefingeren på hver siden af næsen, helt nede ved næsefolden – trykket her skal være skråt indad.
  3. Tryk langs kanten af kindbenene med tommelfingeren. Du skal starte inde ved næsen og arbejde dig ud til kæbeled. Trykket skal være nedefra og skråt op.
  4. Tryk oven på hagen med pegefingeren. De fleste kan mærke roden af anden tand i gummen.
  5. Tryk to fingerbredder syd for nøglebenet. Du skal bruge en hånd og med langfinger og tommelfinger trykke ved at trække fingrene sammen. Denne øvelse styrker immunforsvaret generelt.

Gentag øvelserne to gange efter hinanden. Afhængigt af, hvor slemt du har det, kan du behandle dig selv tre til seks gange dagligt.

Kvalme & transportsyge

Er du en af de uheldige, der døjer med transportsyge, eller er du gravid med kvalme, er akupunkturpunktet KS6 måske en hjælp til dig. Du finder punktet ved at gøre følgende:

  1. Læg de tre midterste fingere på dit håndled.
  2. Ringfingeren skal ligge helt ind til håndroden.
  3. Pegefingeren skal ligge på armens midtlinje.
  4. Pegefingeren ligger nu placeret ved KS6. Tryk gerne med tommelfingeren og på begge håndled.

Der findes også et elastikarmbånd med en lille plastikkugle specifikt til dette formål.

Vidste du at

  • Har du ondt i lænden, kan du trykke midt i knæhasen.
  • Har du ondt i underlivet, kan det lindre at massere indersiden af hælen.
  • Er du træt og uoplagt, kan du massere dine ører langs kanten og øreflippen.

Vidste du at 

Det er let at lære at behandle sig selv med akupressur/zoneterapi. Husk dog at spørge din læge eller anden behandler til råds, så du ikke risikerer at forveksle milde symptomer med alvorlige sygdomme. Spørg mig eventuelt om, hvilke punkter der virker bedst for dig, når du er til behandling i klinikken.

Ring og bestil tid på 25 11 45 41